Ny i yrket - men inte ensam


Jag känner mig trygg i mötet med eleverna, det är min trygga punkt i en rätt så omtumlande första tid i detta yrke.
 
Hur ser ni på läraryrket?
Första tiden på högskolan under min utbildning kunde jag inte i min vildaste fantasi förstå hur mycket mer man som lärare faktiskt gör för alla dessa elever än att "bara" undervisa.
Det jag försöker säga är väl att jag visste inte att det skulle vara så mycket runt omkring.
Det räcker inte med att gå in i klassrummet och undervisa.
Jag måste förhålla mig till hur eleverna mår och vad som händer i deras liv och jag måste hela tiden utgå ifrån det.
 
Detta är jättesvårt i början, samtidigt som jag försöker vända på "problemet" och faktiskt se läraryrket som ett fascinerande yrke.
Man kan faktiskt aldrig förvänta sig att det ska vara på ett givet sätt.
 
 
 
Tänk så passande att både Mio möbler och Ikea tidningen låg i brevlådan när jag kom hem igår.
Med min filt, min kaffekopp och ett stadigt grep om Mio katalogen kunde jag krypa upp i soffan för en stund.
 
Timmen senare var det full fart igen
och jag avslutade min dag med ett träningspass <3!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: designletters, skolväsendet, skolansvärld